Pracownia na miarę XXI wieku!

         W środę, 13 marca, gościliśmy w naszej szkole dyrektorów opolskich szkół podstawowych na lekcji pokazowej z wykorzystaniem naszych najnowszych pomocy dydaktycznych IT. Jako jedna z dwóch opolskich szkół otrzymaliśmy od Miasta Opola nowoczesne wyposażenie do pracowni informatycznej. Zajęcia pokazowe prowadzili nauczyciele naszej szkoły: p. Aleksandra Halupczok z klasą 2b i p. Tomasz Kaczmarek z klasą 6b oraz p. Sławomir Górniak – konsultant ds. nauczycieli informatyki z Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Starsi uczniowie i uczennice prezentowali swoje umiejętności programowania  mBotów i zaprezentowali mecz piłki nożnej robotów. Czternaście takich robotów oraz laptopów jest już w nowej pracowni informatycznej, dzięki czemu lekcje programowania w starszych klasach są atrakcyjniejsze i coraz bardziej efektywne.

        Lekcje programowania w starszych klasach zyskały w naszej szkole nowy praktyczny wymiar dzięki Robotom Makeblock – mBot 1.1. Można nimi sterować za pomocą pilotów, tak by poruszały się w dowolnych kierunkach. Dzięki podwójnemu czujnikowi linii mBoty jeżdżą także po narysowanych lub wydrukowanych trasach, podobnie jak Ozoboty. Te rozwiązania podobają się jednak głównie uczniom klas młodszych. Ci starsi wydają robotom polecenia, komunikując się z nimi poprzez bluetooth lub kabel USB w wizualnym – blokowym języku programowania Scratch. Uczą się więc podstawowych pojęć algorytmiki, układając (jak puzzle) proste algorytmy na darmowej internetowej platformie ozoblockly.pl, a ich poprawność mogą sprawdzić w praktyce właściwie natychmiast, przesyłając je do pamięci mBotów. Roboty oprócz odbiornika podczerwieni i czujników linii posiadają również m.in. czujniki: ultradźwiękowy, odległości, światła, temperatury i kolorów oraz wyświetlacz i diody RGB, dlatego układane przez uczniów algorytmy nie muszą opisywać wyłącznie ruchu mBotów. Można je zaprogramować tak, by mierzyły temperaturę w sali, omijały przeszkody, mierzyły odległość, zmieniały kolory w określony sposób czy rozegrały mecz piłki nożnej, a to zaledwie kilka przykładów możliwości wykorzystania robotów. Ponadto mBoty są kompatybilne z klockami LEGO, więc można je łączyć z naszymi szkolnymi zestawami LEGO WeDo. Programowanie na monitorach laptopów nie jest już więc nudne i trudne. Uczniowie bawiąc się, kształtują myślenie komputacyjne, algorytmiczne oraz rozwijają kreatywność i samodzielność.

        W naszej szkole nauka programowania to zabawa nie tylko w najmłodszych klasach. Także starsi uczniowie korzystają podczas lekcji z możliwości, jakie dają Ozoboty. Nie są to już jednak zadania realizowane offline, rysowane na kartkach kolorowymi pisakami w ramach zabaw na dywanie, ale problemy rozwiązywane z wykorzystaniem laptopów lub tabletów na internetowej platformie OzoBlockly.pl i na pięciu poziomach trudności: od nowicjusza do mistrza. Dzięki temu możliwa jest indywidualizacja nauczania, dostosowanie jego treści do poziomu wszystkich klas szkoły podstawowej, a nawet gimnazjum czy liceum. Niezależnie od stopnia zaawansowania uczniowie ćwiczą pisanie w wizualnym (blokowym) języku programowania algorytmów, które później, już w świecie realnym, na ławkach, realizują Ozoboty. Samo wydawanie robotom poleceń to kompetencja z zakresu informatyki, ale zadania i problemy mogą być formułowane interdyscyplinarnie na wszystkich pozostałych przedmiotach, dzięki czemu realizowana jest edukacja STEAM (science, technology, engineering, art, maths). Ozoboty rozwijają więc nie tylko myślenie algorytmiczne, ale też kreatywność, umiejętność współzawodnictwa na zasadach fair-play, współpracy, planowania i weryfikowania czy np. pracy metodą projektu. Kilka przeprowadzonych w ten sposób zajęć przedstawiają zdjęcia i filmy w galerii poniżej.

       „LOFI Robot to polski system do konstruowania robotów i nauki podstaw robotyki oraz programowania dla dzieci i młodzieży.[1] W jego skład wchodzą przede wszystkim drewniane elementy, metalowe śrubki, powszechnie dostępne elektroniczne części, np. silniki, oporniki, kondensatory, układy scalone, czujniki i diody, ale także dostępne nieodpłatnie na portalu www.lofirobot.com projekty drewnianych części, przykłady konstrukcji, instrukcje montażu, elektroniczne schematy, scenariusze lekcji oraz platforma do programowania w wizualnym języku blokowym (www.lofiblocks.com/koduj/). Można z niej korzystać zarówno w wersji online, jak i na urządzeniach mobilnych. Tak bogaty zestaw narzędzi pozwala na projektowanie, własnoręczne konstruowanie i programowanie robotów, pojazdów i maszyn. Realizacja każdego projektu to zatem nauka podstaw mechaniki, elektroniki, fizyki oraz myślenia projektowego i algorytmicznego. Nasi uczniowie, na lekcjach informatyki zbudowali kilkanaście podstawowych modeli Lofi Robotów,
a programując je, sprawdzali swoje umiejętności z zakresu algorytmiki, które zdobyli „bawiąc się” Ozobotami i mBotami na wcześniejszych zajęciach. Efekty ich pracy udokumentował i zamieścił w galerii poniżej nauczyciel informatyki - pan Tomek Kaczmarek

 

 

       Anet A8 to drukarka 3D, na której powstały pierwsze trójwymiarowe modele z logo naszej szkoły, zaprojektowane przez pana Tomka Kaczmarka. Nasz informatyk nadzorował proces ich wydruku podczas lekcji pokazowej dla dyrektorów opolskich szkół w marcu 2019r. Po wgraniu projektu modelu przez program Cura na kartę microSD drukarki i  ustawieniu poziomu łoża, mógł swobodnie poprowadzić zajęcia, ponieważ drukarka nie hałasuje i jest łatwa w obsłudze. Modele można tworzyć samodzielnie, ale w internecie zamieszczone są też setki darmowych projektów, gotowych do pobrania. Od etui na telefony, brył geometrycznych i zabawek po części maszyn i abstrakcyjne rzeźby. Materiał, z którego powstają wydruki – filament, jest dostępny w wielu kolorach i nie kosztuje wiele, dlatego „Aneta” to ciekawa i praktyczna pomoc dydaktyczna. Jak wygląda drukarka oraz proces drukowania można obejrzeć na zdjęciach i filmach poniżej.

      22 maja 2019 w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu odbyły się zawody z cyklu Opolska Liga Robotów. Są to zawody przeznaczone dla pasjonatów robotyki, które wymagają dużych umiejętności z zakresu budowy robotów z klocków Lego, a następnie ich zaprogramowania przy pomocy komputera.

       Na zawodach zostały rozegrane następujące konkurencje:

  •   Lego Sumo,
  •   Lego Way Finder.

 

      29 listopada 2018 w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu odbyło się otwarcie cyklu zawodów Opolska Liga Robotów. Są to zawody przeznaczone dla pasjonatów robotyki, które wymagają dużych umiejętności z zakresu budowy robotów z klocków Lego, a następnie ich zaprogramowania przy pomocy komputera.

       Na zawodach zostały rozegrane następujące konkurencje:

  •   Lego Sumo,
  •   Lego Way Finder.