1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Międzynarodowe Spotkanie Projektowe w Miklavẑ na Dravskem polju, w Słowenii

Już po raz drugi, od 10 do 14 lutego 2018r., w ramach realizacji projektu Programu Erasmus+ pt. „From Europe 1010 BC to Europe 2020 PC”, nauczycielki
PSP 15 odwiedziły partnerską szkołę podstawową w Miklavẑ, niedaleko Mariboru
w Słowenii. Razem z nauczycielami z zaprzyjaźnionych szkół z Włoch, Estonii
i Finlandii wzięły udział w spotkaniach dotyczących realizacji i ewaluacji bieżących zadań projektowych.

Niezwykłym doświadczeniem podczas wyjazdu była możliwość obejrzenia szkoły, programów artystycznych przygotowanych przez dzieci oraz zwyczajów związanych ze słoweńskim karnawałem, który kończył się hucznie właśnie w dniach wizyty. Wiele słoweńskich obyczajów przypomina te polskie, np. jedzenie pączków w ostatni przed postem czwartek czy zabawy karnawałowe w kostiumach i maskach. Najciekawsza okazała się tradycja, zgodnie z którą w ostatni wtorek karnawału wszyscy Słoweńcy, dorośli i dzieci, przebierają się nie tylko na czas balu. Chodzą w strojach karnawałowych przez cały dzień, do szkoły, pracy, sklepów, kawiarni. Maribor był więc tego dnia bardzo kolorowy, pełen piratów, zwierząt, księżniczek i innych typowych, ale też bardzo oryginalnych postaci. Spotkaliśmy np. panią przebraną za plaster arbuza, dziewczynkę – wrotkę i co najważniejsze mnóstwo postaci zwanych kurant. Byli to głównie mężczyźni, czasami mali chłopcy, ubrani w olbrzymie owcze futro, charakterystyczne czerwone spodnie i futrzaną głowę. Do pasów mieli przywiązane wielkie krowie dzwony, które przeraźliwie hałasowały, gdy mężczyźni podskakiwali lub potrząsali śmiesznie całym ciałem. Hałas miał odpędzać zimę, a kuranci zabierali napotkanym dziewczętom materiałowe chusteczki do nosa. Odwiedzili też szkołę w Miklavẑ, więc udało nam się nagrać to niezwykłe wydarzenie i przez cały dzień słyszeć dźwięk krowich dzwonków w całym mieście.

Podczas wizyty zaskoczyła nas też doskonała znajomość języka angielskiego wśród uczniów, którzy do podstawówki chodzą od pierwszej do dziewiątej klasy. Kilkoro z nich przeprowadzało nawet wywiady po angielsku z zaproszonymi nauczycielami, prowadząc przy tym swobodną konwersację z gośćmi. Także jedno z przedstawień na powitanie, pt. „Cinderella”, przygotowano po angielsku. Zaprezentowały się również najmłodsze dzieci, przedstawiając po słoweńsku znaną baśń, pt. „Siedem koźlątek” oraz szkolny chór śpiewający angielskie piosenki.

Gospodarze oprowadzili nas także po rynku Mariboru i stolicy Słowenii – Ljubljany oraz pokazali nam jedną ze swoich największych atrakcji – olbrzymią jaskinię
w miejscowości Postojna, zamieszkiwaną przez stworzenia zwane „ludzkimi rybami” (po łacinie proteus). Przypominają one bezbarwne i niewidome małe węże, ale z czterema małymi łapkami i zewnętrznymi skrzelami po obu stronach głowy. Można je zobaczyć tylko w tym jednym miejscu. Żyją ok. stu lat, jedzą raz do dwóch razy w miesiącu to, co uda im się znaleźć w wodzie. Rzadko się rozmnażają, ale niedawno przyszło na świat dwadzieścia sześć małych proteusków, dlatego w jaskini Postojna ogłoszono „Baby Boom”.

Wielogodzinne rozmowy podczas spotkań pozwoliły na wymianę doświadczeń
z codziennej pracy, jak również zaowocowały pomysłami i pierwszymi wstępnymi ustaleniami odnośnie kolejnych wspólnych projektów, których realizacja być może rozpocznie się już w niedalekiej przyszłości.

Międzynarodowe spotkanie projektowe w Eurze, w Finlandii

Na początku grudnia 2017 (02.12.-06.12) dwoje nauczycieli naszej szkoły wzięło udział w Międzynarodowym spotkaniu projektowym w Finlandii, w szkole Kauttuan koulu, w Eurze. Uczestniczyli w nim również nauczyciele ze Słowenii, Estonii, Finlandii i Włoch. Głównym celem spotkania było omówienie zrealizowanych zadań oraz zaplanowanie działań projektowych na rok szkolny 2017/2018, a także obserwacja lekcji pod kątem użycia TIK w pracy z uczniami oraz udział w szkolnych uroczystościach z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Finlandię.

Pierwszego dnia wizyty zostaliśmy oprowadzeni po Helsinkach, zobaczyliśmy port oraz świąteczny jarmark na Placu Senackim. W poniedziałek, 4 grudnia, w ramach uroczystych obchodów 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Finlandię, nauczyciele ze szkół partnerskich mieli okazję obejrzeć piękne i poruszające przedstawienie przygotowane przez fińskich uczniów i nauczycieli. Aktorzy w symboliczny sposób pokazali poświęcenie walczących o niepodległość oraz wpływ tego wydarzenia na czasy obecne. W ten szczególny dzień niektórzy nauczyciele byli ubrani w tradycyjne regionalne stroje. Szkolne uroczystości zaszczycili swoją obecnością weterani wojenni. Po uroczystościach delegacja uczniów oprowadziła zagranicznych gości po szkole. Mogliśmy podziwiać wiele prac plastycznych wykonanych przez uczniów i eksponowanych na korytarzach szkolnych, związanych z 100. rocznicą niepodległości Finlandii. Następnie uczniowie zaprowadzili nas na zajęcia nauki języka fińskiego oraz zajęcia wiedzy o Finlandii przygotowane przez członków fińskiego Euroklubu. Podczas zajęć nauczyciele mogli poćwiczyć znajomość liczb w języku fińskim oraz wykonać plakaty o Finlandii z pomocą uczniów i wykorzystaniem tabletów. Po południu odwiedziliśmy szkołę „Euran Lukkio”, mieszczącą się w Eurze, którą często wybierają absolwenci szkoły podstawowej Kauttuan Koulu. W obu placówkach nauczyciele ze szkół partnerskich mieli okazję wymienić się doświadczeniami oraz lepiej poznać system edukacji Finlandii.

5 grudnia towarzyszyliśmy uczniom w szkolnej wycieczce do lasu w ramach świętowania Mikołajek. Spacer odbyliśmy wyposażeni w lampiony, ponieważ w Finlandii do godziny 9.00 jest jeszcze ciemno. Na miejscu mieliśmy okazje poznać legendę i mit o pradawnych opiekunach lasu oraz wziąć udział w pikniku. Po powrocie do szkoły obserwowaliśmy zajęcia, na których wykorzystywano narzędzia TIK. Uczniowie zaprezentowali swoje prace projektowe wykonane narzędziami TIK, tematycznie związane z 100. rocznicą odzyskania niepodległości przez Finlandię. Uczniowie przedstawili prezentację „100 faktów o Finlandii” wykonaną w programie Movie Maker, quiz o Finlandii przygotowany w programie Kahoot oraz prace projektowe – makiety fińskich zamków wyposażone w opisy z linkami, które można było otworzyć po zeskanowaniu kodu QR.

Podczas spotkania projektowego omówiono zrealizowane zadania oraz te zaplanowane w ostatnim roku projektu, przedstawiono formularz do wypełniania ankiety ewaluacyjnej online oraz przykładowe programy online, za pomocą których będzie można przedstawić całą oś czasu, mówiącą o historii komunikacji (poszczególne części osi czasu były opracowywane przez poszczególne kraje).

Wizyta We Włoszech

W ramach realizacji projektu „From Europe 1010 BC to Europe 2020 PC” programu Erasmus plus nauczyciele naszej szkoły odwiedzili szkołę podstawową w miejscowości  Bettola we Włoszech. W spotkaniu wzięli udział nauczyciele ze szkół: ze Słowenii, Polski, Estonii, Finlandii, Włoch oraz Łotwy. Nadrzędnym  celem spotkania była ewaluacja zadań projektowych, takich jak:  analiza wyników ankiety dotyczącej stosowania nowoczesnych środków technologii i komunikacji, stworzenie przez uczniów osi czasu opisującej osiągnięcia cywilizacyjne z zakresu sposobów komunikacji oraz omówienie szczegółów pracy nad powstaniem „Stop motion movie”, którego  głównym tematem będą przygody z podróży po krajach partnerskich maskotki projektu. Nauczyciele  wymieniali się doświadczeniami  dotyczącymi  różnorodnych form i metod pracy. Oprócz wizyty w szkole partnerskiej, uczestnicy spotkania odwiedzili również szkołę średnią  w miejscowości Raineri. Marcora High Institut to zespół szkół, w których uczniowie poznają i rozwijają praktyczne umiejętności związane z przyszłym zawodem. Mieliśmy tam  okazję uczestniczyć w zajęciach kulinarnych, turystycznych i  hotelarskich oraz zwiedziliśmy laboratoria, hodowlę zwierząt i roślin. W szkole podstawowej w Vigolzone uczniowie przywitali nas koncertem, na którym zaprezentowali grę na flecie, śpiew i taniec. Gospodarze pokazali nam również miejscowość Picenza, gdzie mogliśmy podziwiać  romański kościół z XIII wieku, a w nim prace samego Geurcino – malarza, rysownika i teoretyka sztuki z XVI wieku.



Międzynarodowe działania związane z uczeniem się/nauczaniem / szkoleniami w Finlandii

021W dniach 23.01.2017r. -27.01. 2017r. dwoje nauczycieli naszej szkoły oraz przedstawiciele szkół partnerskich z Finlandii, Estonii, Włoch i Słowenii uczestniczyło w Międzynarodowych działaniach związanych z uczeniem się /nauczaniem / szkoleniami odbywających się w szkole (Kautuaan Koulu) w Eurze, w Finlandii.
Głównym celem Międzynarodowych działań związanych z uczeniem się/nauczaniem/ szkoleniami w Finlandii było dzielenie się doświadczeniami, przykładami dobrej praktyki podczas obserwacji lekcji w ramach job shadowing, monitorowanie, w jaki sposób wykorzystuje się technologie komputerowo- informacyjne na zajęciach, poznanie narzędzi i metod, które każdy kraj partnerski mógłby zastosować w swojej szkole, zapoznanie się z fińskim systemem edukacji. Czerpanie z dobrej praktyki fińskiej szkoły jest bardzo ważne, ponieważ uczniowie tego kraju osiągają najlepsze wyniki w nauce w Europie, co potwierdzają międzynarodowe testy (PISA) służące porównywaniu osiągnięć edukacyjnych w poszczególnych krajach.

Czytaj więcej...

Międzynarodowe spotkanie projektowe w Miklavž na Dravskem polju, w Słowenii

026W dniach od 5 do 9 października nauczyciele naszej szkoły, w ramach realizacji projektu „From Europe 1010 BC to Europe 2020 PC” programu Erasmus plus, odwiedzili szkołę podstawową w Miklavẑ na Dravskem polju (okolice Mariboru) w Słowenii.
W spotkaniu wzięli udział nauczyciele ze Słowenii, Polski, Estonii, Finlandii i Włoch. Głównym celem spotkania była ewaluacja ankiet uczniów i nauczycieli, dotyczących stosowania nowoczesnych środków technologii i komunikacji, omówienie zrealizowanych zadań oraz zaplanowanie działań projektowych w roku szkolnym 2016/2017.
Uczniowie powitali nas przedstawieniem w języku słoweńskim i angielskim, opowiadającym o przygodach maskotki projektu-pszczółki Bee-C podczas wizyt w krajach partnerskich. Występy poszczególnych klas wzbogacono układami tanecznymi do fragmentów piosenek Eurowizji, zaprezentowanymi przez 6 i 7-letnich uczniów klasy pierwszej. Zostaliśmy oprowadzeni po szkole, a także po miejscowości. Odwiedziliśmy z uczniami gospodarstwo pszczelarza.

Czytaj więcej...

Międzynarodowe Spotkanie Projektowe w Publicznej Szkole Podstawowej nr 15 w Opolu

31W dniach 18-22 maja w naszej szkole odbyła się wizyta nauczycieli z Estonii, Włoch, Słowenii, Finlandii w ramach realizacji projektu „From Europe 1010 BC to Europe 2020 PC” programu Erasmus plus. Głównym celem wizyty była ewaluacja zadań projektowych zaplanowanych na ten rok szkolny. Podczas spotkania nauczyciele szkół partnerskich mieli okazję zapoznać się z polskim systemem edukacji, zaobserwować, w jaki sposób korzysta się w naszej szkole z nowoczesnej technologii. W czwartek 19 maja uczniowie, aby powitać gości, przygotowali przedstawienie o krajach europejskich pt. „Szukamy marynarzy” w języku polskim i języku mniejszości niemieckiej. W trakcie swojego występu zaprezentowali tradycyjne tańce europejskie, w tym polskiego krakowiaka, trojaka, hiszpańskie tango, grecką zorbę oraz taniec turecki. Po występie nauczyciele zwiedzili szkołę w towarzystwie reprezentacji uczniów. Mogli obejrzeć sale, w których odbywały się zajęcia lekcyjne, odwiedzić bibliotekę szkolną, wymienić doświadczenia z nauczycielami różnych przedmiotów, obejrzeć podręczniki uczniów oraz zobaczyć, z jakiego sprzętu komputerowego korzystają nauczyciele i uczniowie na zajęciach. Wysłuchali piosenki przygotowanej przez klasę 2a w j. angielskim, polskim, niemieckim i hiszpańskim. Następnie uczestniczyli w trzech lekcjach pokazowych przygotowanych przez polskich nauczycieli, aby mogli zobaczyć, w jaki sposób nasi nauczyciele wykorzystują nowoczesną technologię w pracy z uczniami oraz jakie stosują metody aktywizujące uczniów.

Czytaj więcej...

Niezwykły gość w naszej szkole

055

Mamy przyjemność gościć w naszej szkole niezwykłą pszczółkę „Bee C”– maskotkę projektu „From Europe 1010 BC to Europe 2020 PC”, która przyjechała do nas aż z Estonii. Przywiozła ze sobą napisaną alfabetem Morse’a wiadomość, którą udało się odszyfrować członkom szkolnego „Euroklubu”. Do połowy maja, będzie towarzyszyć uczniom w różnych szkolnych wydarzeniach i zajęciach.

Czytaj więcej...

Pierwsze Międzynarodowe Spotkanie Projektowe w Voru, w Estonii

W dniach 14-19 października odbyło się Pierwsze Międzynarodowe Spotkanie Projektowe w ramach realizacji programu Erasmus +. Miało ono miejsce w szkole partnerskiej koordynującej projekt - Kreutzaldi Kool w Voru, w Estonii. W wizycie uczestniczyło dwóch  nauczycieli PSP15 oraz nauczyciele ze szkół w Estonii, Finlandii, Włoch i Słowenii. Podczas spotkania szczegółowo zostały omówione zaplanowane na ten rok działania projektowe. Nasza szkoła została odpowiedzialna za opiekę nad wspólnie realizowanymi projektami eTwinning.
Szkoła w Voru jest dość nową placówką, została założona na początku 2015 roku. Liczy około 700 uczniów.  Uczniowie rozpoczynają tu naukę w wieku 7 lat a kończą w wieku 16 lat. Chodzą do 9 klas. Zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci przez dyrekcję szkoły, grono pedagogiczne oraz uczniów, którzy przygotowali na nasze powitanie przedstawienie w języku angielskim pt. „Room on the broom”. Odbyło się również spotkanie z wiceburmistrzem miasta Voru.





Patronem szkoły w Voru jest Friedrich Reinhold Kreuzwald – autor estońskiej epopei narodowej oraz folklorysta. Drugiego dnia wizyty mieliśmy okazję  zobaczyć w Voru dom ,w którym żył i pracował. Przed rozpoczęciem zwiedzania obejrzeliśmy przygotowaną przez uczniów Kreutzwaldi Kool prelekcję o życiu pisarza i bajkach, które spisał. Uczniowie stworzyli filmik przedstawiający krótkie inscenizacje scenek z życia autora oraz pokaz slajdów ilustracji do bajek z nagraniami audio uczniów odczytujących ich treść.
Jednym z celów projektu jest wymiana doświadczeń nauczycieli  w zakresie stosowania nowoczesnych technologii w pracy z uczniami. Podczas wizyty w szkole uczestniczyliśmy w dwóch lekcjach pokazowych związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii na zajęciach. Pierwsza, dotyczyła wykorzystania programu „Scratch” na lekcji informatyki w klasach młodszych, a druga użycia tablicy multimedialnej i plików video na lekcji przyrody w klasach starszych.  Mieliśmy również okazję wziąć udział w zajęciach terenowych na bagnach, gdzie uczniowie i nauczyciele z pomocą aplikacji na tablet mierzyli wysokość drzew. Odbyła się  także gra terenowa, która polegała na tym, że uczniowie wraz z nauczycielami łącząc się z siecią WIFI i korzystając z mapy na tabletach, mieli odszukać ukryty „skarb”.  Estonia słynie z tego, że sieć WIFi jest dostępna na terenie całego kraju, nawet w lasach i na bagnach, które pokrywają ponad 50% jej powierzchni.
W trakcie wizyty odwiedziliśmy również dwa nowoczesne muzea Maanteemuuseum (muzeum transportu i komunikacji) oraz Ahha –  centrum nauki i technologii.




Nowy projekt „From Europe 1010 BC to Europe 2020 PC” programu Erasmus +

1 września nasza szkoła rozpoczęła realizację nowego trzyletniego projektu programu Erasmus+ „From Europe 1010 BC to Europe 2020 PC” („ Od Europy 1010 r. p.n.e. do Europy 2020 PC”). Projekt przewidziany jest na lata 2015-2018 i jest współrealizowany z następującymi szkołami partnerskimi:

  • Võru Kreutzwaldi Kool (Estonia)
  • Kauttuan koulu (Finlandia)
  • Istituto Comprensivo di Bettola (Włochy)
  • Osnovna sola Miklavz na Dravskem polju (Słowenia).

Z trzema ostatnimi szkołami mieliśmy przyjemność współpracować  w latach ubiegłych podczas realizacji projektów programu „Comenius”. Szkołą koordynującą projekt jest Voru Kreutzwaldi Kool z Estonii. Główne założenia projektu to: rozwijanie kompetencji w zakresie nowoczesnych technologii, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem odnośnie użycia narzędzi ICT, przekonanie uczniów o wyższości praktycznych zastosowań urządzeń komunikacyjnych i informatycznych nad ich użyciem w celach zabawowych.

Kluczem do zrozumienia nowoczesnej, technologicznie zaawansowane Europy jest lepsze poznanie jej przeszłości. Dlatego projekt skupia się również na pogłębieniu wiedzy o kulturze, tradycjach oraz historii komunikacji i technologii krajów biorących w nim udział. Maskotkami projektu są pszczółki, udekorowane barwami narodowymi poszczególnych krajów. Jedna z nich będzie odwiedzać szkoły partnerskie, a swoje przygody opisywać na własnym blogu.

maskotki erasmus

800 lat opola

Nasze sukcesy

logo Erasmus

Blog SKO

sko2

e_dziennik

baner vulcan 1

BIP

bip logo pomn1 grad