1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Wizyta partnerska w miejscowości Eura w Finlandii

W dniach 23 – 25 maja nauczyciele szkół z Polski, Niemiec, Luksemburga, Włoch, Danii, Estonii oraz Słowenii uczestniczyli w wizycie partnerskiej Wielostronnego Partnerskiego Projektu programu UE Comenius, której organizatorem była szkoła z miejscowości Eura w Finlandii. Była to ostatnia wizyta w ramach projektu „Europa: wczoraj i dziś dla jutra”, a jej głównym celem była ewaluacja zadań zaplanowanych  na lata 2013 – 2015 oraz opracowanie raportu dla Komisji Europejskiej.
Ponieważ jednym z założeń projektu było dzielenie się doświadczeniami, przykładami dobrej praktyki oraz poznawanie systemów i osiągnięć edukacyjnych krajów partnerskich, wiele czasu poświęciliśmy na obserwację pracy uczniów i nauczycieli fińskiej szkoły. Czerpanie z dobrej praktyki fińskiej szkoły jest bardzo ważne, ponieważ uczniowie tego kraju osiągają najlepsze wyniki w nauce w Europie, co potwierdzają międzynarodowe testy służące porównywaniu osiągnięć edukacyjnych w poszczególnych krajach. Ciekawe jest, że w fińskiej szkole wiele miejsca zajmują zajęcia praktyczne, np. szycie lub majsterkowanie w bardzo dobrze przygotowanych do tego pracowniach. Szkoła jest nowoczesna, a jak wyglądała szkoła fińska dawniej, zobaczyliśmy w muzeum.
Mogliśmy także poznać środowisko, w którym funkcjonuje fińska szkoła. Eura to mała miejscowość w południowej Finlandii, jak cały kraj charakteryzująca się drewnianą zabudową i bardzo czystą (lasy, łąki, jeziora) przyrodą. Zarówno dorośli, jak i dzieci, bardzo dbają o środowisko naturalne – nigdzie nie ma śmieci, a powietrze jest bardzo czyste.



Wizyta partnerska we Włoszech

Od 15.04. do 19.04.2015 r. nauczyciele z PSP15 przebywali z wizytą partnerską we Włoszech. Wspólnie z nauczycielami z Włoch, Niemiec, Luxemburga, Danii, Estonii, Słowenii, Hiszpanii, Finlandii wzięliśmy udział w warsztatach poświęconych realizacji zadań projektu „Europa: wczoraj i dziś dla jutra”. Odwiedziliśmy szkoły partnerskie w Bettoli i w Piacenzie.
Podczas wizyty w Piacenzie zostaliśmy serdecznie przyjęci przez władze miasta, dyrekcję, nauczycieli i uczniów. W szkole, każda odwiedzona przez nas klasa, przywitała nas krótkim występem artystycznym.  Mogliśmy wymienić się doświadczeniami z włoskimi nauczycielami podczas obserwacji lekcji. Szkoła w Bettoli to duży kompleks budynków, gdzie uczniowie ćwiczą praktyczne umiejętności związane z przyszłym zawodem. Mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach kulinarnych, na których uczniowie, przyszli kucharze, uczyli się, jak przygotować tortelini ze szpinakiem. Myszka  Leonek, niezwykły mieszkaniec naszej szkolnej biblioteki, ponownie spotkała się z Myszką Leo, maskotką projektu, oraz resztą przyjaciół z europejskich krajów.



Leo – in Europe

2

Z dalekiej Hiszpanii przybył do nas Leo – wesoła myszka, maskotka i główny bohater projektu europejskiego „Leo – in Europe”. Leo będzie z nami przez cały miesiąc, a następnie wyjedzie w kolejną daleką podróż - do Włoch. Podczas pobytu w naszej szkole będzie towarzyszył uczniom w różnych zajęciach, a najciekawsze opisze na swoim blogu.
Zachęcamy do czytania bloga na stronie www.leo-in-europe.eu.

Czytaj więcej...

Wideokonferencja ze szkołą z Mooste w Estonii

5We wtorek 16 grudnia w ramach realizacji zadań projektu „Europa wczoraj, dziś dla jutra” odbyła się wideokonferencja, w której uczestniczyła reprezentacja uczniów naszej szkoły oraz szkoły partnerskiej z Mooste w Estonii. Jej tematem były „Świąteczne tradycje i zwyczaje”. Uczniowie, porozumiewając się w j. angielskim przez Skype, opowiedzieli, jak spędza się święta w ich kraju. Wymienili pozdrowienia, pytania oraz złożyli sobie nawzajem świąteczne życzenia. 

Czytaj więcej...

Wizyta w Luksemburgu 25 - 30.05.2014

Od 25 do 30 maja uczniowie z koła europejsko- językowego „Podróże z Leonkiem” uczestniczyli w wizycie partnerskiej w Luksemburgu. Cele wizyty to  integracja młodzieży ze szkół partnerskich, poszerzenie wiadomości o krajach Unii Europejskiej, prezentacja kultury własnych krajów oraz rozwijanie umiejętności językowych.
Wraz z uczniami z Niemiec, Finlandii, Estonii, Słowenii, Włoch, Danii i Hiszpanii zostaliśmy zakwaterowani w bardzo przyjemnym, pięknie położonym hostelu w pobliżu centrum stolicy. Codziennie dojeżdżaliśmy do Centrum Kultury w Dudelange. W tym mieście znajduje się nasza szkoła partnerska, która całą wizytę, z pomocą lokalnych władz, przygotowała. W Centrum Kultury spotykaliśmy się z także z nauczycielami i uczniami z Luksemburga.




Poznawanie się zaczęliśmy od „Bufetu europejskiego” – każdy kraj przygotował stół ze smacznym jedzeniem. Nasze wyroby: kabanosy, wędzone serki i krówki cieszyły się dużym powodzeniem.




Czas wspólnych spotkań poświęcony był przede wszystkim prezentacjom przygotowanym przez poszczególnych uczestników. Każda szkoła musiała zaprezentować swój oraz jeden dodatkowy, wybrany przez siebie, kraj europejski. Prezentacje (multimedialne, scenki, tańce, piosenki, dramy) były bardzo pomysłowe i wszystkim bardzo się podobały. Nasze prezentacje multimedialne były po angielsku i nosiły tytuły „Beautiful Poland” oraz „Bulgaria- country worth visiting”. Oprócz tego przedstawiliśmy filmy z piosenkami w wykonaniu naszego chóru „Zachodzi słoneczko” i „Zajenczeto biało”- wersja bułgarska oraz filmy z tańcami: trojakiem i tangiem w wykonaniu klasy 3 d w pięknych strojach ludowych. Delegacje uczniów uczestniczyły w krótkim spotkaniu z udziałem przedstawiciela Komisji Europejskiej oraz władz miasta Dudelange. Mogliśmy wtedy podziękować za gościnność i otrzymane upominki.





Czas w Luksemburgu to także  rozmowy i zabawy z rówieśnikami z innych krajów oraz rozrywka. Mieliśmy wyjątkową okazję obejrzenia programu luksemburskiego siłacza  Georgesa Christena – jego pokaz siły zapierał dech. W przerwie prezentacji mogliśmy spędzić czas na wspólnych zabawach i rozgrywkach sportowych. Po południu lub wieczorem można było pobawić się na placu zabaw, pograć w tenisa stołowego lub porozmawiać z kolegami z innych krajów. Szczególną sympatię wzbudzili  koledzy z Danii i Hiszpanii.




Przebywając w Luksemburgu (stolica nosi taką samą nazwę, jak księstwo), musieliśmy poznać przynajmniej niektóre miejsca tego pięknego miasta. Zwiedziliśmy części ( na dłuższe zwiedzanie nie starczyło nam czasu) potężnych murów obronnych Luksemburga. Ten unikatowy zabytek został wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Obejrzeliśmy pałac Wielkiego Księcia Luksemburga. Niestety, do pałacu nie można wchodzić, ponieważ jest on nie tylko siedzibą głowy państwa, ale także domem rodzinnym władcy. Oglądając i fotografując ten piękny pałac, trafiliśmy na zmianę warty, co było bardzo ciekawym doświadczeniem. Zwiedziliśmy za to inny znany zabytek stolicy – Katedrę Najświętszej Marii Panny, a w niej kryptę z grobami luksemburskich władców od czasów dawnych do współczesnych. Z przyjemnością spacerowaliśmy po urokliwych ulicach i placach, a odpoczęliśmy w bardzo znanej kawiarni „Chocolate House”, gdzie serwują najlepsze lody i desery na bazie czekolady.




Przedostatni dzień wizyty to wycieczka do Nancy i Metz we Francji. W Nancy obejrzeliśmy jeden z najpiękniejszych placów Europy – Plac Stanisława. W miejscu tym znajduje się wspaniały zespół pałacowy zbudowany przez Stanisława Leszczyńskiego oraz jego pomnik. Stanisław Leszczyński był królem Polski, a następnie księciem Lotaryngii. Z Nancy pojechaliśmy do Metz, gdzie podziwialiśmy piękno tego miasta. Największy zachwyt wzbudziła sławna katedra Św. Stefana, zbudowana na podobieństwo potężnej łodzi, z ogromną ilością wspaniałych witraży z czasów dawnych i współczesnych. Trzy nowsze witraże są dziełem wielkiego francuskiego artysty Chagalla.




Do Polski wróciliśmy z większą wiedzą o krajach europejskich. Przywieźliśmy także wiele wrażeń i fotografii.



Wizyta partnerska w Miklavsz w Słowenii

16Od 19 do 23 marca 2014 roku nauczyciele naszej szkoły przebywali na wizycie partnerskiej w miejscowości Miklavsz na Dravskem polju w Słowenii, realizując zadania  projektu „Europa: wczoraj i dziś dla jutra”. Podczas wspólnych warsztatów, w których uczestniczyli także nauczyciele z Niemiec, Włoch, Estonii, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Luksemburga i Estonii, omówiliśmy już zrealizowane zadania oraz zaplanowaliśmy formy realizacji przyszłych działań, ze szczególnym uwzględnieniem spotkania w Luksemburgu, w którym będą uczestniczyć uczniowie ze wszystkich szkół partnerskich.
Podczas wizyty poznaliśmy pracę szkoły podstawowej w Miklavsz, system edukacyjny Słowenii oraz wymieniliśmy doświadczenia. System edukacyjny Słowenii bardzo różni się od polskiego – szkoła podstawowa trwa w tym kraju dziewięć lat, a uczęszczają do niej uczniowie od lat sześciu do piętnastu. Języka angielskiego uczą się dopiero od klasy czwartej, w wymiarze czterech godzin tygodniowo. Szkoła słoweńska, podobnie jak i polska, ma bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych oraz programy dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

Czytaj więcej...

Wizyta nauczycieli i uczniów z Estonii w naszej szkole!

3416 i 17 marca 2014 roku gościliśmy grupę współpracujących z naszą szkołą nauczycieli i uczniów z miejscowości Misso i Mooste w Estonii. W pierwszym dniu  nasi goście zwiedzili najciekawsze miejsca w Opolu, poznając historię miasta oraz  postaci zasłużone dla jego rozwoju. Następnego dnia odwiedzili nas w szkole. Bardzo nam zależało na zapoznaniu Estończyków z wybranymi elementami kultury regionu Śląska Opolskiego i Polski, więc uczniowie z klas 1b i 3 d zaprezentowali śląskie tańce ludowe oraz krakowiaka. Nasi goście podziwiali także piękne występy uczniów z klas 2a i 2b w ludowych tańcach hiszpańskich oraz popularnych tańcach towarzyskich. Po występach uczniowie klas piątych i szóstych oprowadzili gości po szkole, prezentując jej dorobek w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Tytuł „Star Project” dla projektu „Leo-the Bookmouse”

1Z przyjemnością informujemy, że rezultaty Wielostronnego Partnerskiego Projektu  „Leo-the Bookmouse”, realizowanego przez PSP 15 we współpracy ze szkołami z Niemiec, Estonii, Francji, Hiszpanii, Luksemburga, Turcji i Włoch w latach 2011 – 2013 zostały bardzo wysoko ocenione przez niemiecką Narodową Agencję Programu  Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie” Comenius.
„Leo-the Bookmouse” otrzymał od niemieckiej instytucji zaszczytny tytuł „Star Project” za świetne efekty i starannie opracowaną dokumentację w Europejskiej Bazie Produktów.

Czytaj więcej...

Pierwsza wizyta partnerska projektu "Europa: wczoraj i dziś dla jutra"

08Pierwsza wizyta partnerska projektu „Europa: wczoraj i dziś dla jutra” miała miejsce w szkole w Silkeborgu w Danii. W dniach od 11 do  15 września nauczyciele ze wszystkich szkół partnerskich spotkali się, aby dokładnie zaplanować dwuletnie wspólne działania. Gospodarze miło nas przyjęli, a duńscy uczniowie przygotowali krótkie prezentacje o krajach gości w języku angielskim. Mogliśmy także obserwować różne lekcje z duńskimi uczniami. Szkoła w Silkeborgu jest szkołą wiejską i pod niektórymi względami bardzo różni się od naszej, przede wszystkim każda klasa liczy nie więcej niż 13 uczniów. W jednym budynku przebywają przedszkolaki i starsze dzieci. Dookoła jest cicho i bardzo zielono, ponieważ w pobliżu rośnie duży, pięknie pachnący las. Cały region to kraina lasów i jezior, miejsce wypoczynku  duńskich rodzin. Duńczycy bardzo dbają nie tylko o środowisko naturalne, ale także o swoje dziedzictwo kulturowe. Mogliśmy się o tym przekonać, zwiedzając Stare Miasto w Aarhus. Jest to muzeum podobne do naszego skansenu w Bierkowicach, z tą różnicą, że prezentuje dawną zabudowę  miejską.

Czytaj więcej...

800 lat opola

Nasze sukcesy

logo Erasmus

Blog SKO

sko2

e_dziennik

baner vulcan 1

BIP

bip logo pomn1 grad