Szanowni Państwo!
Nauczyciele wspomagający starają się w tym trudnym okresie wspierać swoich uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodziców w zdalnym i domowym nauczaniu.
Na początek udostępniamy link (https://www.eisystem.pl/materialy-dla-nauczycieli-karty-pracy/), pod którym sami będziecie mogli Państwo pobierać,w dogodnym dla siebie momencie, ćwiczenia do pracy z dzieckiem w domu.
Klasy integracyjne w szkole - szansą dla wszystkich dzieci
„Każdy ma prawo do szczęścia
i swojego miejsca w społeczeństwie"
(M. Grzegorzewska)
W naszej szkole od roku szkolnego 2002/2003 funkcjonują klasy integracyjne. Stworzonow nich warunki do nauczania i wychowania dzieci zdrowych oraz niepełnosprawnych.
Korzyści integracji:
- brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
- poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
- dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
- bliska współpraca z rodzicami,
- wiara w możliwości dziecka,
- rozwój tolerancji i akceptacji,
- wzajemna akceptacja,
- zanik niezdrowej rywalizacji,
- rozwój pozytywnych postaw i więzi psychospołecznych tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
- rozwój samodzielności ucznia,
- poszukiwanie nowych form i metod pracy,
- dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
- przezwyciężanie trudności,
- brak izolacji społecznej,
- radość „dawania”,
- przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.
Kształcenie integracyjne wspomaga wykwalifikowana kadra specjalistów:
- nauczyciele wspomagający,
- psycholog,
- pedagog,
- logopeda,
- nauczyciel gimnastyki korekcyjnej,
- nauczyciel rewalidacji indywidualnej,
- rehabilitant ruchowy,
- pielęgniarka szkolna.
Organizacja klasy integracyjnej:
- Klasa liczy 15-20 uczniów ( w tym 3-5 uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych ).
- W klasie pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący-nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel wspomagający posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej.
- Program nauczania w klasie integracyjnej jest taki sam, jak w każdej innej równoległej klasie.
- Realizowane przez nauczyciela treści są dostosowywane do indywidualnych potrzeb
i możliwości dzieci.
- Program nauczania jest wzbogacany o innowacje pedagogiczne.
- Na lekcjach pracujemy metodami aktywnymi ( drama, burza mózgów, śnieżna kula ).
- Realizujemy programy:
- integrujące zespół klasowy,
- uczące akceptacji dla odmienności,
- przeciwdziałające agresji.
- Realizujemy projekty edukacyjne.
- Czynnie uczestniczymy w życiu szkoły oraz je współtworzymy.
- Proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych wspierają takie formy pracy jak: zajęcia rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia z logopedą, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna, koła zainteresowań.
Szkoła dysponuje:
- windą dla osób niepełnosprawnych,
- podjazdem dla wózków inwalidzkich, rozsuwanymi drzwiami,
- osobną łazienką przystosowaną dla osób na wózkach inwalidzkich,
- wygodnie i nowocześnie urządzonymi klasami oraz gabinetami (logopedycznym, rewalidacyjnym, psychologa, pedagoga ),
- w pełni wyposażoną salą do gimnastyki korekcyjnej,
- dwiema salami gimnastycznymi,
- gabinetem pielęgniarskim,
- świetlicą zapewniającą opiekę dzieciom niepełnosprawnym,
- biblioteką,
- pracowniami informatycznymi z dostępem do Internetu.
Co daje integracja w PSP nr 15 w Opolu?
- Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
- Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet
i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życie i poszanowania zdrowia. - Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
- Rodzice uczniów, zarówno jednych jak i drugich, mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.
Odpowiedzi Rodziców na pytanie w szkolnej ankiecie: „Czy decyzja o zapisaniu dziecka do klasy integracyjnej była słuszna?"
- „Tak, chcę aby moje drugie dziecko również chodziło od kl. pierwszej do klasy integracyjnej."
- Była to decyzja świadoma, z której jesteśmy jako rodzice bardzo zadowoleni".
- Po wielu rozmowach ze znajomymi, których dzieci uczęszczają do tego typu klas uznałam, że warto zapisać córkę do takiej klasy."
- „Była to decyzja w pełni świadoma i całkowicie słuszna. Klasa spełniła moje oczekiwania."
- „Uważam, że podjęłam słuszną decyzję". Mała, integracyjna klasa otwiera dziecko, wyzbywa kompleksów. Oczywiście zależy to w dużej mierze od nauczycieli. W przypadku klasy mojego syna, założenia i cele klasy integracyjnej zostały w pełni osiągnięte. Dzieci uczą się tolerancji. Mam nadzieję, że klasy te na zawsze wpiszą się w tradycję szkoły".
Poniżej zamieszczamy wiersze naszego ucznia z integracyjnej klasy 8a . Tomek bardzo chciał pochwalić się z nami swoją twórczością i tym samym zachęcić nas do działania i przezwyciężania swoich słabości. Bo jeśli się bardzo, bardzo chce, to można naprawdę wiele zdziałać. Zapraszamy do lektury!
Bitwa
Żołnierze ze łzami w oczach
Do walki maszerowali
Strzelali do wroga,
Choć bardzo się bali
Umarli, polegli –
Żyć będą w pamięci
Za swe czyny dla nas
Będą jak święci.
Strona 2 z 2