Programowanie za pomocą kolorów to kolejna umiejętność, którą uczniowie klas młodszych rozwijają w ramach zajęć komputerowych. Wyposażeni w kolorowe pisaki i czternaście Ozobotów rozwiązują łamigłówki logiczne, ale też utrwalają zagadnienia omawiane w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej (np. doskonalą rachunek pamięciowy, wyrabiają czujność ortograficzną czy kształtują orientację w schemacie własnego ciała, w przestrzeni i na kartce papieru). Każde zadanie wymaga zaprogramowania drogi oraz ruchów Ozobota w określony sposób, wykorzystując tabelę kolorowych kodów. Umieszcza się je na trasie narysowanej samodzielnie lub wydrukowanej wcześniej i dzięki nim Ozoboty skręcają, przyspieszają lub zwalniają, wirują, liczą punkty, zawracają, itd. Każde zadanie można więc wykonać off-line - bez użycia komputerów. Kilka przykładów takich zabaw można obejrzeć na zdjęciach w szkolnej galerii.   

             Pracę z Ozobotami można kontynuować także w klasach starszych dzięki platformie OzoBlockly. W każdego robocika można wgrać dowolny program napisany wcześniej na stronie
w wizualnym języku programowania Scratch, dzięki czemu nie potrzebna jest plansza z kolorowymi kodami, Ozobot może się poruszać w dowolnej przestrzeni, poza kartką papieru.